Verjetno ste že kdaj zasledili bizarne ilustracije z mogočnimi ženskami v glavni vlogi.
So podobne sestram Williams, teniškim zvezdam, so kosmate z izpostavljenimi zadnjicami in prsmi z mogočnimi bradavicami. Absolutno dominirajo v dogajanju, moški pa so majhni, suhi in opremljeni z očali.
Če na hitro preletite ilustracije, s katerimi je opremljeno tole besedilo, vam bo v hipu jasno.
Tole je zapis o precej bizarnem avtorju, ki je s svojim delom likovno zaznamoval šestdeseta in sedemdeseta.
Ampak scena v San Franciscu v tistih letih je bila nekaj posebnega.
Začeli so glasbeniki, rodilo se je hipijevsko gibanje, znanstveniki na kalifornijski univerzi pa so odkrili LSD in ker niso vedeli, kako deluje, so plačevali študentom, da ga pojedo in so jih imeli na testih.
Ko je po njihovem mnenju testirani čas potekel, so jih spustili nazaj.
Zadete kot tigre! In navdušenci so to govorili svojim kolegom in popularizacija te sintetične droge je dobila svoj zagon!
V to je nekako padel tudi mladi Robert Crumb, katerega zgodba se je začela dobrih štiriindvajset let prej.
Drugi od štirih otrok v precej disfunkcionalni družini je tiho trpel večne boje med materjo in očetom, in ker je bil oče aktiven vojak v vojski ZDA, so se precej selili, tako da nekega stalnega doma v otroštvu tudi ni imel.
Je pa imel izreden dar za risanje.
Kamorkoli so prišli, mu klasična šola sicer ni šla, pri risanju pa je bil vedno najboljši.
Poleg tega pa je pred novimi sošolci vedno hotel prikazati, kako dober in poseben je. Zato je tudi vedno vodil pri raznih ekscesih; predvsem tistih povezanih z mamili. Marihuana je bila kar pravšnja za to.
Že leta 1965 je začel risati svoj prvi veliki stripovski uspeh – mačka Fritza (Fritz the Cat), ki je ameriško alternativno mislečo mladino spodbujal in zabaval.
Fritz je bil vodja neke vrste tolpe, ki je iskala zabavo vseh vrst. Največ so je dobili pri mačkah, ki pa so imele vse človeške dele teles. Tako da je bila spolnost vedno v ospredju.
Ampak ne samo spolnost – najbolj pomembni so bili čustveni odnosi, ki pa jih je Crumb zelo preprosto reševal.
Sam pravi, da je Fritz neke vrste njegov alter ego in ga je precej ozdravil mladostnih travm.
Dve leti pozneje pa je precej »ozaveščen« šel v San Francisco in se povezal z izdajateljem Harveyjem Kurtzmanom, ki je za svoje naslednje izdaje iskal nekaj ravno takšnega, kot je bil maček Fritz.
Ravno takrat je bilo obdobje »underground založništva« in Crumb je začel tudi z drugimi stripi.
Leta 1969 je doživel slab »trip«, ko je pojedel preveč LSD-ja in to ga je precej odpeljalo za skoraj leto dni.
V tem času pa je bil tudi najbolj kreativen in s Kurtzmanom sta ustanovila časopis z naslovom Zap Comics.
Pojavili so se liki kot Mr. Natural, Angelfood McSpade in Snoid.
Mr. Natural je bil modrec z dolgo brado, ki je duhovito filozofiral in spet reševal svet.
Angelfood McSpade je bil nimfomanska črnka zelo bogatih oblin, ki je s svojim neposrednim obnašanjem do belcev v bistvu razkrivala moško in belsko šibkost proti temnopoltim Američankam.
Toda skoraj večno zadeti Robert Crumb je delal naprej in si v letih do drugega tisočletja ustvaril veliko ime in bogastvo.
Vmes je sestavil še bend – pod vplivom glasbe iz dvajsetih in tridesetih let prejšnjega stoletja je pisal besedila, igral banjo in pel.
V zadnjih leti sta se z ženo Alice Kominsky Crumb preselila v Francijo, kjer živita mirno življenje, Robert pa ves čas riše svoj alter ego in duhovite fantazije z velikimi, kosmatimi, joškatimi in ritastimi nadženskami.
Besedilo: Janez Jež